Gekregen boodschappen? Maatwerk in de bijstand!

20 januari 2021

Gekregen boodschappen? Maatwerk in de bijstand!

Maatwerk is ons sleutelwoord. Dat antwoordt het Gennepse college van B&W op vragen van de SP-fractie naar aanleiding van de beruchte affaire in de gemeente Wijdemeren (Noord-Holland), waar een bijstandsgerechtigde 7000 euro moet terugbetalen voor gekregen boodschappen.

In Gennep zijn dergelijke gevallen niet voorgekomen, meldt het gemeentebestuur. En is er sprake van giften ‘verenigbaar met de bijstand’, dan is het uitgangspunt dat deze in overleg met de betrokkene niet met de uitkering verrekend worden. “Volgens die gedragslijn kunnen we in Gennep maatwerk leveren”, aldus wethouder Rob Janssen.

Over het geval in Noord-Holland ontstond landelijke consternatie. Volgens de zogenaamde ‘inlichtingenplicht’ als onderdeel van de Participatiewet zouden gemeenten ieder dubbeltje bij bijstandsgerechtigden moeten natrekken. Inmiddels werkt de Tweede Kamer een voorstel om inwoners meer ruimte te bieden om elkaar te ondersteunen.