"Pak laaggeletterdheid in Gennep aan"

7 oktober 2016

"Pak laaggeletterdheid in Gennep aan"

Foto: SIRE

Laaggeletterden kunnen niet volop participeren in de Gennepse samenleving. Dat stelt SP-raadslid Anieta Janssen, die deze problematiek deze week middels een serie schriftelijke vragen op de politieke agenda heeft gezet.

Volgens het recente rapport ‘Regionale spreiding van geletterdheid in Nederland’ van de Stichting Lezen en Schrijven bedraagt het percentage laaggeletterdheid in Gennep 13 tot 16 procent. Laaggeletterd zijn zij die over onvoldoende lees-, schrijf-, reken- en computervaardigheden beschikken. Daarnaast, aldus Janssen, lopen laaggeletterden het risico van mogelijke uitsluiting door de digitalisering van onze samenleving en met name door de digitalisering van de gemeentelijke informatie- en dienstverlening.

De SP concludeert uit de cijfers dat er werk aan de winkel is en wil dat het college de aanpak van laaggeletterdheid in de gemeente intensiveert.

(De afbeelding is afkomstig uit een campagne van Stichting Ideële Reclame SIRE uit 2004 die tot doel had de bekendheid met laaggeletterdheid te vergroten)