"Het gaat hier om het welzijn van mensen"

28 oktober 2016

"Het gaat hier om het welzijn van mensen"

Een werkbezoek aan het verpleeghuis op het terrein van Norbertushof gaf een muzikaal tintje aan de vrijdagochtend. Maar niet alleen dat...

‘Tanze mit mir in den morgen’. En: ‘Hij was een smokkelaar’. Die evergreens van weleer zingt de zanger voor de bewoners van het verpleeghuis van de Norbertushof aan de Kuipersgroes. Het is de vaste ‘Muziekochtend’ waar de bewoners zich altijd op verheugen. Sommigen dansen. Anderen zingen de tekst mee. Vrijwilligers zorgen voor koffie en een koekje. Vijftig, zestig mensen zijn aan het genieten.

Maar hoe lang nog? De ontspanningsruimte, waar naast de muziekochtend ook tal van andere activiteiten zoals de kerkviering, bingo en kegelen plaatsvinden, gaat misschien voor de helft gesloopt worden. Zoals bekend gaat Pantein pal tegen het verpleeghuis nieuwe woonunits plaatsen voor met name ouderen met dementie. De binnentuin daarvan is gepland waar nu de ontspanningsruimte van het verpleeghuis is. Die zou dan voor de helft moeten verdwijnen. Alle activiteiten die daar momenteel plaatsvinden zouden ‘opgesplitst’ moeten worden. Een doemscenario voor de bewoners en niet te doen voor de vrijwilligers, weten ze aan de Kuipersgroes.

Van links naar rechts: vrijwilliger Ben Beker, SP'ers Frans Sinel, Jan van Gemert en Anieta Janssen

De vrijwilligers willen dat er een oplossing komt. Op z’n minst uitbreiding van de ontspanningsruimte aan de oost- en/of westzijde. Maar het liefst natuurlijk handhaving van de bestaande ruimte en plaatsing van genoemde buitentuin een eindje verderop. ‘Het gaat hier om het welzijn van mensen’, zeggen ze.

De Gennepse SP, die vandaag in het verpleeghuis op werkbezoek was, volgt de ontwikkelingen rondom de Norbertushof nauwlettend. Recentelijk trok de partij al aan de bel over de geplande woonunits voor ouderen met dementie. Ook de onrust in het verpleeghuis zal de SP aankaarten bij het college van B&W.

Tafereeltje op de gang van het verpleeghuis