Streep door plan 150 vluchtelingen Heijen

19 april 2016

Streep door plan 150 vluchtelingen Heijen

Foto: Ruud Geraeds

De gemeenteraad van Gennep heeft gisteren in Pica Mare een streep gezet door het plan voor de opvang van 150 vluchtelingen in Huys Heijen.

Tijdens een massaal bezochte raadsvergadering op deze bijzondere locatie betoogde SP-fractievoorzitter Rob Janssen dat aanvullende bebouwing voor capaciteitsuitbreiding op het terrein wat zijn partij betreft onbespreekbaar is. Een amendement van de SP, D66, KERN en het CDA met die strekking werd aangenomen, waarmee het aantal van 150 vluchtelingen van de baan is. De vier partijen houden het op maximaal 101; dat is de capaciteit van de huidige, bestaande bebouwing van Huys Heijen.

Janssen: “Mij best dat de kasteeleigenaar op zoek is naar zogenaamde ‘economische dragers’ voor zijn eigendom en daarom uitbreiding nastreeft. Maar wij wensen niet dat de discussie over de opvang van mensen in nood vergiftigd wordt door zulke aspecten. Hetzelfde geldt voor de ‘business case’ van het COA. Onze criteria zijn menselijke waardigheid en solidariteit.”

De kans bestaat nu, dat het COA niet akkoord gaat met het besluit van de gemeenteraad en afziet van de beoogde opvang in Heijen. Voor het COA was het aantal van 150 namelijk een minimum. “Als het COA daaraan blijft vasthouden, zeggen wij: nou, dan niet. Dan houdt het op en gaat het hele feest niet door”, aldus Rob Janssen.

Genoemd amendement behelst verder voldoende sport-, recreatie- en speelmogelijkheden op het terrein,en de vorming van een klankbordgroep waarin onder meer inwoners van Heijen vertegenwoordigd zijn en waarin afspraken gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld dagbesteding en integratie. Ook een adequaat veiligheidsplan vormt onderdeel van de afspraak.

Het college van B&W treedt nu in overleg met het COA over het besluit van de gemeenteraad.

Foto: Ruud Geraeds
De SP-fractie in Pica Mare. Vlnr: Hans Frentz, Dolinda Wijnhoven, Rob Janssen, Anieta Janssen, Jan van Gemert