Op werkbezoek bij de Voedselbank

12 februari 2016

Op werkbezoek bij de Voedselbank

Een delegatie van de Gennepse SP is onlangs op werkbezoek geweest bij de Voedselbank Limburg-Noord in Venray.

Sinds 2012 is de Voedselbank ook in Gennep actief; een initiatief dat tot stand kwam in samenwerking met Intos. In februari 2016 zijn er in Gennep een kleine honderd mensen (36 gezinnen) die gebruik maken van de Voedselbank. Het verzamelen en de opslag van het voedsel vindt centraal plaats in Venray, vanwaaruit de voedselpakketten in de regio gedistribueerd worden. Genneps uitgiftepunt van de voedselpakkettten is bij Intos.

Er zijn diverse criteria waaraan men moet voldoen om voor een voedselpakket in aanmerking te komen. Zo mag het besteedbare bedrag voor huishouding per maand niet hoger zijn dan 110 euro per maand.

Geld dat bij de Voedselbank binnenkomt - bijvoorbeeld via gemeentelijke subsidie, giften en donaties - wordt onder meer besteed aan energiekosten voor de diepvriescellen en de koelcel, vervoer van het voedsel en huur van de ruimte waar alles ligt opgeslagen en waar de voedselpakketten worden samengesteld.

De Voedselbank-dependance in Gennep wordt gerund door een groep vrijwilligers. Een van hen is SP-raadslid Jan van Gemert. "Eigenlijk zou een voedselbank niet nodig moeten zijn in een rijk land als Nederland. De realiteit is echter dat een groeiende groep mensen er een beroep op doet. Hun lot trek ik me aan en daarom zet ik me in voor de voedselbank", aldus Van Gemert.

Mensen die in aanmerking willen komen voor hulp van de voedselbank kunnen contact opnemen met de Voedselbank Limburg Noord: 06 50 86 04 18 of www.voedselbanklimburg-noord.nl

SP'ers Tiny, Jaap, Hans en Jan bij de Voedselbank in Venray