Verheugd over zwemlesregeling

13 januari 2016

Verheugd over zwemlesregeling

Foto: Theo Wijnhoven

Medio 2015 is bij de voorjaarsnota een motie aangenomen, waarin raadslid Anieta Janssen namens de SP-fractie het college van Gennep opriep om een vangnetregeling te ontwikkelen om alle kinderen in de gemeente Gennep in staat te stellen te leren zwemmen nu het schoolzwemmen sinds schooljaar 2012-2013  is afgeschaft.

Strekking van de motie was: Zwemlessen zijn niet goedkoop en voor gezinnen met een laag inkomen onbetaalbaar. Het is mede de verantwoordelijkheid van de lokale overheid dat kinderen leren zwemmen, zodat ze beter beschermd zijn tegen risico’s bij het in contact komen met (open) water en kunnen participeren in onze samenleving.

Behaalde resultaat is het Besluit van B&W om m.i.v. 2016 structureel een bedrag te reserveren voor ‘Diplomazwemmen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen’. Samen met zwemaanbieders Fitland en Optisport heeft de gemeente Gennep een arrangement kunnen samenstellen, waarin kinderen zwemdiploma A en B kunnen behalen. Ouders/verzorgers van kinderen in groep 4 van de Gennepse basisscholen worden via hun school hiervan in kennis gesteld, waarop zij zich kunnen aanmelden bij de gemeente.

Wanneer na toetsing door de gemeente kinderen voor deze regeling in aanmerking komen, worden zij geplaatst in reguliere zwemlesgroepen. Ook belangrijk: met bovenstaande werkwijze wordt een mogelijke stigmatisering van de doelgroep voorkomen. Om ‘niet-gebruik’ tegen te gaan zal de gemeente de basisscholen vragen ouders/verzorgers met kinderen in groep 5 actief te benaderen, wanneer blijkt dat kinderen nog niet (kunnen) zwemmen.

De SP Gennep is blij met dit mooie resultaat.