Exit Rondweg Milsbeek

30 december 2014

Exit Rondweg Milsbeek

Er is geen meerderheid voor de aanleg van de Rondweg Milsbeek. Tijdens de raadsvergadering van 15 december stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad tegen de weg door het buitengebied tussen Milsbeek/Ottersum en het Reichswald. De Rondweg was oorspronkelijk bedacht om er de zandtransporten vanuit Koningsven/De Diepen overheen te leiden.

Coalitiepartijen SP, KERN en D66 willen de weg niet, omdat die een buitenproportioneel grote aanslag op de natuurwaarden in het gebied vormt. Bovendien zou het probleem van de zandtransporten enkel verplaatst worden.Punt is verder, dat de Rondweg volgens de Milieueffect-rapportage (MER) niet nodig is. Hans Frentz, SP-woordvoerder ruimtelijke ordening, vult aan: "Als SP vonden we het plan Koningsven/De Diepen met de bijbehorende jarenlange afgravingen al een stevige ingreep in het buitengebied. Wij passen ervoor, als daarbovenop ook nog een transportweg voor zware vrachtwagens zou moeten worden aangelegd."

De Rondweg Milsbeek was een belangrijk thema tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Met het besluit komen de coalitiepartijen hun verkiezingsbeloften na. Inmiddels heeft de provincie Limburg besloten niet in te gaan op het verzoek van de oppositiepartijen om genoemd besluit te vernietigen.