Begroting Gennep: "Solide, sluitend, sociaal"

12 november 2014

Begroting Gennep: "Solide, sluitend, sociaal"

Afgelopen maandag stemde de gemeenteraad in met de begroting. SP-fractievoorzitter Rob Janssen sprak van een bijzondere dag, omdat het de eerste begroting is met de coalitie SP-D66-KERN. Alleen de VVD stemde tegen.

De SP-fractie toonde zich tevreden met het feit dat Gennep in tegenstelling tot andere gemeenten niet bezuinigt op voorzieningen op wijk- en dorpsniveau en dat Gennep getuige de begroting een prioriteit legt bij de uitvoering van de zorg. Bovendien gaat voor het eerst sinds vele jaren de lastendruk voor een gemiddeld huishouden omlaag.

Lees de volledige bijdrage in eerste termijn van Rob Janssen:

"Voorzitter,

dit is een bijzondere dag. Voor ons om vier redenen. Ten eerste omdat het moment van begrotingsbehandeling cq. -vaststelling op alle niveau's altijd een bijzondere dag is. Ten tweede omdat het de eerste begroting van een nieuw college is. Ten derde omdat het eerste begroting is waar de SP in Gennep als raadsfractie actief haar licht over maglaten schijnen. En ten vierde omdat de SP tegelijkertijd deel van de coalitie uitmaakt en in het college vertegenwoordigd is. Het zal duidelijk zijn dat mijn fractie veel aan deze begroting gelegen is.En dan doet het ons goed dat deze begroting in ieder geval sluitend is. Het al staande tekort voor 2015 krimpt, en het meerjarenperspectief is positief. Dat betekent dat de keuzes die de coalitie van D66, KERN en SP heeft gemaakt in financieel-begrotingstechnische zin verantwoord zijn. Kortom: een sociale agenda in combinatie met een focus op de kwaliteit in wijken en kernen, met als sleutelwoord 'samen' – samen werken aan onze zorg, samen werken aan leefbaarheid, samen werken aan de toekomst – dat kan dus. En de begroting blijft in lijn met het coalitie-akkoord. Ik sloot tijdens het debat over de voorjaarsnota mijn eerste termijn af met de zin: Gennep kan in alle redelijkheid vooruit. En dat zeg ik nu weer. We hebben het noodfonds van een half miljoen euro voor de zorg. In tegenstelling tot gemeenten om ons heen hoeven wij ons hier niet te buigen over extra bezuinigingen op voorzieningen als de bibliotheek en het consultatiebureau zoals in St. Anthonis en Cuijk. In Gennep stijgt de totale lastendruk voor de burger niet, maar dalen de lasten juist. Het is lang geleden dat dat het geval is geweest in onze gemeente. Er is zelfs ruimte gevonden voor een Sinterklaas- extraatje voor de laagste inkomens.

Hoe solide, sluitend en redelijk deze begroting ook is; onzekerheden op de langere termijn zijn er ook. Ik kom te spreken over de zorg.Vanwege die onzekerheid heeft deze coalitie zoals bekend gekozen voor het inrichten van een noodfonds van 500.000 euro. Dat geeft een veilig gevoel in het sociale domein. Maar zal het genoeg blijken te zijn, wetende dat 2015 een overgangsjaar is? Weten we nog niet; als we erachter komen dat het niet genoeg is, moeten we het volgend jaar misschien gaan aanvullen. Verder: de GGD. In de begroting staat te lezen dat de GGD 'een belangrijke partner' is bij de transitie van de drie zorgtaken de de gemeente van het Rijk erbij krijgt. Cijfers waren er tot voor kort nog niet, getuige de commissiebehandeling. Kan het college er nu al wat meer over zeggen en zo ja, een tipje van de sluier oplichten aangaande de consequenties voor de gemeente? Nog een vraag: het beleidsplan schuldsanering komt pas eind dit jaar. Hoe hangt de vlag er daar bij en ook hier: wat voor consequenties kan dat nog gaan hebben?

Dan nog even over het verloop van de algemene vrije reserve in relatie tot de boekwaarde grondexploitatie, in concreto met betrekking tot het Keramiek Experience–gebeuren. Ik wil het nu niet hebben over het project zelf, noch over de omvang en uitvoering daarvan. Wel kort over de financiering. Want in antwoord op een technische vraag van mijn fractie stelt het college dat eenbedrag van 500.000 euro nodig is ter cofinanciering van de toegezegde subsidie van de provincie. Enerzijds fijn dat de provincie bereid is bij te dragen. Maar anderzijds moet je er als gemeente wel de helft – een half miljoen dus – bijleggen. Dus: krijg je nou een half miljoen, of geef je dat bedrag juist extra uit? Want het is me nogal een bedrag! Ik weet niet hoe die discussie destijds in dit huis verlopen is, de SP zit immers pas een half jaar in de raad, maar ervaringen in andere gemeenten hebben geleerd dat het idee dat er een zak met geld in bij de provincie of elders klaarligt als de raad instemt met een bepaald project, de inhoudelijke discussie over nut en noodzaak kan beïnvloeden. Of dat in dit geval gebeurd is weet ik niet. Maar – en daarmee sluit ik af – ik ken voorbeelden uit andere gemeenten dat mogelijke provinciale bijdrage in de vorm van cofinanciering eerder bij de raad op tafel ligt dan het project zelf. Vandaag lijkt me een mooi moment om ons met het oog op komende begrotingen te realiseren, dat op deze manier geld krijgen inhoudt dat het dan ook echt wel geld kost.  Tegen de achtergrond van het inmiddels veelbesproken ambitieniveau van de gemeente lijkt het ons goed om de essentie van dit soort vraagstukken in de toekomst goed voor ogen te hebben en te houden."