Geef bewoners Diekendaal laatste kans

26 januari 2012

Geef bewoners Diekendaal laatste kans

De Gennepse SP wil dat de gemeente de hand reikt aan bewoners van zomerhuisjescomplex Diekendaal die huisuitzetting boven het hoofd hangt. De mogelijkheid van een zogenaamde ‘functieaanduiding’ biedt de mogelijkheid daartoe, aldus de partij.

Op 15 februari buigt de Gennepse gemeenteraad Gennep zich opnieuw over Diekendaal. Dan wordt genoemde functieaanduiding besproken. Bij een functieaanduiding wordt bewoning - onder voorwaarden – toegestaan, maar de bestemming blijft verblijfsrecreatie. Dit betekent onder andere dat er niets hoeft te worden veranderd aan de infrastructuur van het gebied. Voor alle mensen op Diekendaal die momenteel geen persoonsgebonden ontheffing (PGO) hebben, zou een functieaanduiding de laatste kans zijn om woninguitzetting tegen te houden.

SP-bestuurslid Rob Janssen uit Ottersum wijst erop dat deze minimale variant van legalisatie een goede oplossing zou zijn. Hierdoor zijn de mensen die geen PGO krijgen verlost van het zwaard van Damocles dat boven hun hoofd hangt. Janssen:
“Bovendien zou de gemeente een bedrag van ongeveer 500.000 euro besparen aan handhavingkosten. In deze economisch barre tijden waarin overheden en talloze burgers drastisch moeten bezuinigen, áls ze dat al kunnen, is het cynisch dat er tonnen aan handhavingskosten worden uitgegeven, terwijl die handhaving zelf er mogelijk weer toe leidt dat een nieuwe groep mensen onder de armoedegrens gebracht wordt. Dat zou je als gemeente niet moeten willen.”

De SP wijst verder op mogelijke negatieve gevolgen als leegstand in Diekendaal, verpaupering van het gebied, en verminderde gemeente-inkomsten van onder andere de OZB.