Zwemlesvregeling verruimd: "Goede zaak"

6 februari 2022

Zwemlesvregeling verruimd: "Goede zaak"

Dat de gemeente de zwemlesregeling voor kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen en kinderen met een beperking verruimt, vindt SP-raadslid Hendrik Jan van Essen een goede zaak.

De mogelijkheid om voor zwemlessen een vergoeding te krijgen van de gemeente bestaat al sinds 2015. Toen nam de SP-fractie het initiatief daarvoor. Lag de ‘vanaf-leeftijd’ voor kinderen uit een laag-inkomen gezin eerst op 7 jaar, nu gaat deze naar 5 jaar. “Met de regeling is maatwerk ook mogelijk geworden, zoals voor kinderen met een beperking of voor kinderen van statushouders”, zegt Van Essen. Doel is om een kind binnen 2 jaar ‘zwemveilig’ te laten worden, zodat ze zich in het water weten te redden en hun zwemdiploma's A en B kunnen halen. Met Yask (zwembad Pica Mare) en Zwemkanjers (zwembad Norbertushof) is al een overeenkomst afgesloten.

“Steeds meer gezinnen hebben het minder breed”, zei wethouder Rob Janssen (SP) in De Gelderlander. “Het zou jammer zijn, een ramp zelfs, als kinderen hierdoor hun zwemdiploma A en B niet kunnen halen.”