'Kritisch kijken naar durfkapitalisten in de zorg'

27 december 2021

'Kritisch kijken naar durfkapitalisten in de zorg'

In lijn met een publicatie van Lilian Marijnissen wil SP-raadslid Henny Frentz dat door de gemeente kritisch wordt gekeken naar de financiële positie van zorgaanbieders waar regionaal en lokaal contracten mee zijn gesloten. Aanleiding: Private Equity-fondsen in de jeugdzorg.

Aanleiding is een onderzoek van Follow the Money over durfkapitalisten die in de zorgsector actief zijn. Zij zien met name de jeugdzorg als een lucratieve markt en investeren hierin. Gevolg kan zijn dat de kwaliteit van de zorg onder druk komt te staan. Weliswaar moeten zorgaanbieders aan strenge eisen voldoen om aan een aanbesteding mee te kunnen doen, maar volgens Frentz zijn er signalen dat er landelijk ‘op diverse terreinen grote problemen ontstaan omdat toezichthouders niet of te laat ingrepen’.

In een recent opinie-artikel beschreven Kamerleden Lilian Marijnissen en Peter Kwint hoe het verdienmodel van durfkapitalisten eruit kan zien: ‘Je kunt een bedrijf opkopen met geleend geld, die schulden in het bedrijf hangen, winstgevende delen verkopen en de rest failliet laten gaan, je kunt op korte termijn zoveel mogelijk waarde aan een bedrijf toevoegen en het dan met winst verkopen, of je kunt dividend afromen, kort door de bocht samengevat.’

Henny Frentz wil dat er in relatie hiermee kritisch gekeken wordt naar de financiële positie van zorgaanbieders. Zijn er banden met zgn. Private Equityfondsen en is er sprake van schulden, dan moet helder worden in hoeverre dat de kwaliteit van zorg en de werkdruk onder personeel beïnvloedt.