Bij ons doet iedereen mee

27 december 2021

Bij ons doet iedereen mee

Een terugblik? Of juist een blik vooruit? Door bekende omstandigheden konden we ook afgelopen jaar anders én minder dan gebruikelijk met u in gesprek gaan, zoals op de markt of in de wijk. Maar een ding is zeker: de SP stond, staat en zál er staan voor de inwoners van onze gemeente.

Bestuur en beleid waren de afgelopen jaren stabiel, evenals de financiën. Bezuinigingen en lastenverhogingen voor de burger konden steeds vermeden worden. Dankzij een reserve die op initiatief van de SP werd ingesteld om onverwachte uitgaven in de zorg op te kunnen vangen, kon het niveau van de zorg op peil gehouden worden en op punten zelfs verbeterd en uitgebreid. De taken die de gemeenten er de afgelopen jaren bij hebben gekregen op het gebied van de WMO, jeugdzorg en participatiewet zijn in Gennep heel goed opgepakt, oordeelde ook de Rekenkamercommissie.

Er werd een compleet nieuw sociaal beleid (OMO: Ontmoeten-Meedoen- Ondersteunen) neergezet, inclusief een uitvoeringsprogramma; de gemeentelijke banden met Intos werden versterkt, dat steeds succesvoller opereerde; veel meer bijstandsgerechtigden dan voorheen werden aan een baan geholpen; de schulddienstverlening werd compleet hernieuwd, versterkt en gemoderniseerd. Daarnaast werden meters gemaakt in de bestrijding van laaggeletterdheid, werd het Kind Expertise Centrum (KEC) in Gennep gerealiseerd en het aantal AED’s in de gemeente werd uitgebreid.

Dat alles komt bovenop de vooruitgang die in de jaren 2014-2018 op het gebied van het minimabeleid werd geboekt, zoals de verruiming in de tegemoetkoming van ziektekosten voor minder draagkrachtigen. Een verantwoord beleid met de menselijke maat als uitgangspunt, daar hebben we de afgelopen 8 jaar voor gestaan en daar zullen we ook de komende tijd voor blijven staan.

Sociaal, solide en solidair; daar blijven we onverminderd voor staan. Iedereen moet mee kunnen doen, we laten niemand in de steek.