Brede steun voor SP-motie 'Duurzaam in de gemeente Gennep'

9 juni 2021

Brede steun voor SP-motie 'Duurzaam in de gemeente Gennep'

De SP-motie ‘Duurzaam in de gemeente Gennep’ werd afgelopen maandag unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Tot voor kort konden inwoners van de gemeente Gennep de Groene Bon aanvragen. Een campagne van de gemeente om inwoners te helpen energiebesparende maatregelen te nemen. Te denken aan tochtstrippen, ledlampen of een bijdrage voor zonnepanelen.

Deze Groene Bon ter waarde van 50 euro was een succes en zat al snel met 2000 aanvragen aan zijn limiet. De SP Gennep kwam erachter dat deze positieve bon, exclusief voor huisbezitters, een boete voor huurders is. Ben je huurder in de gemeente Gennep, dan kom je simpelweg niet in aanmerking. Bij deze ongelijkheid tussen huiseigenaren en huurders gaat bij de SP Gennep het licht uit. Zij vindt dat ongewenst.

"Verduurzaming is een gemeenschappelijk doel van alle inwoners en blijkt te leven onder hen. Er mag, zeker door de lokale overheid, geen onderscheid gemaakt worden tussen kopers en huurders", aldus de partij. Reden voor de SP fractie Gennep om in de raadsvergadering van 7 juni jl. een motie in te dienen, die de uitsluiting van huurders in initiatieven als de Groene Bon tegengaat.

Het College van Gennep ziet de argumentatie van de SP ook. Wethouder Rob Peperzak zegt toe bij een vervolgactie van de Groene Bon ook huurders toe te laten. En in gesprek te blijven met de woningcorporaties Destion en Mooiland over duurzaamheid en hun huurders.

De SP-motie ‘Duurzaam in de gemeente Gennep’ werd unaniem, dus door alle raadsfracties, aangenomen.