Goed zo: Meer AED's in Gennep

7 november 2018

Goed zo: Meer AED's in Gennep

Het aantal AED’s (Automatische Externe Defibrillator, oftewel hartkastjes) in Gennep wordt flink uitgebreid. Een amendement van de SP daartoe werd mede-ingediend door coalitiepartijen CDA en VVD en kreeg vervolgens steun van de voltallige gemeenteraad.

Fake Mulder en Ruud Geraeds stonden namens de SP aan de basis van het initiatief. Mulder: “Er hangt in de gemeente Gennep 1 AED op 800 inwoners. Dat is volgens de normen voldoende; enkele gemeentes hanteren de norm van 1 AED op 500 meter afstand per inwoner. Zwolle heeft zelfs 1 AED op 100 inwoners. Wetende dat de eerste 6 minuten cruciaal zijn bij een hartstilstand, dan ligt de wens tot meer AED’s in Gennep voor de hand.”

De gemeente trekt 20.000 euro uit voor de uitbreiding plus publieks voorlichting over de hartkastjes.

Ziekenhuis

De SP-fractie sprak tijdens de begrotingsbehandeling afgelopen maandag haar zorgen uit over de ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en veiligheid in de regio. Dit tegen de achtergrond van de sluiting van de ambulance-post in Gennep en het recente omvallen van ziekenhuizen in de Randstad. Loopt het Maasziekenhuis in Boxmeer, dat een belangrijke functie in de regio vervult, ook gevaar? De SP deed een oproep samen om alles op alles blijven zetten om de ambulance weer terug te krijgen in de gemeente. Ook riep de partij op tot steun aan het Nationaal ZorgFonds, dat een zorgstelsel bepleit zonder de allesbepalende macht van de zorgverzekeraars.

Nationaal ZorgFonds: https://nationaalzorgfonds.nl