Sluiting ambulancepost: "Regio wordt kind van de rekening"

17 juli 2018

Sluiting ambulancepost: "Regio wordt kind van de rekening"

Foto: Maasduinen Centraal

“Onze regio wordt kind van de rekening van puur financiële afwegingen door de zorgverzekeraars.” Dat zegt SP-fractievoorzitter Rob Janssen vandaag op Maasduinen Centraal.

De geplande sluiting van de ambulancepost in Gennep is bij alle politieke partijen in de gemeente danig in het verkeerde keelgat geschoten. De ambulance zou in de toekomst vanuit Bergen of Haps moeten komen, hetgeen volgens de partijen (nóg) langere aanrijtijden en dus toenemende gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben. Daarmee wordt de bijzondere positie van de Kop van Limburg als grensregio totaal genegeerd. Daarnaast zijn de partijen woedend over het feit dat de sluiting per 1 augustus (!) amper een maand van tevoren werd aangekondigd – en dan ook nog midden in de zomervakantie.

Daarom zijn SP, VVD, CDA, PvdA en D66 samen in verzet gekomen. De eerste stap is een boze brief aan de zorgverzekeraars. Janssen: “Zij kijken kennelijk alleen naar het kostenplaatje. De voorgenomen sluiting is een dieptreurige uitwas van de marktwerking in de zorg.”

Het interview op Maasduinen Centraal met Rob Janssen, Twan Reintjes (CDA) en Holger Rodoe( VVD):