Brandbrief gemeenten: "Draai besluit ambulance terug"

19 juli 2018

Brandbrief gemeenten: "Draai besluit ambulance terug"

“U neemt niet alleen ons verre van serieus, maar ook uw klanten en dus onze burgers.” Dat schrijven de gemeenten Gennep en Mook/Middelaar vandaag in een brandbrief aan de zorgverzekeraars. Dit naar aanleiding van de voorgenomen sluiting van de ambulancepost, waartegen de SP samen met PvdA, VVD, CDA en D66 in verzet is gekomen.

De zorgverzekeraars, onder wie VGZ en CZ, hebben besloten de ambulancepost in Gennep per 1 augustus te sluiten. De voltallige gemeenteraden plus beide burgemeesters willen dat dat besluit wordt teruggedraaid. Zij schrijven: “Wij hebben met ontzetting kennisgenomen van uw overrompelende, voorgenomen, besluit om de proef met de extra ambulancepost in Gennep te beëindigen. Als gemeenteraden zijn wij verontwaardigd dat u een besluit publiceert midden in de vakanties en met een effectueringsdatum binnen één maand. U neemt niet alleen ons hiermee verre van serieus, maar ook uw klanten en dus onze burgers. Wij dringen er met klem op aan uw voorgenomen besluit te herzien.”

Beide grensgemeenten wijzen op de langere aanrijtijden voor ziekenwagens en de daarmee samenhangende risico’s voor de burgers. In 2014 startte een pilot-project, dat behelsde dat Gennep een eigen ambulancepost kreeg. Gebleken was namelijk dat de aanrijtijd-norm van 15 minuten vaak niet gehaald werd. De proef werkte; de tijdsnorm werd aanzienlijk vaker gehaald. Maar door genoemd besluit wordt Gennep voor ambulance-zorg afhankelijk van de posten in Bergen en het Brabantse Haps. Overbodig te vragen wat dat met de aanrijdtijden in Gennep en Mook/Middelaar zal doen.

Dit kan straks mensenlevens gaan kosten”, zegt SP-fractievoorzitter Rob Janssen vandaag in dagblad De Gelderlander: “Het is een pure centenkwestie. Dit tekent het failliet van de marktwerking in de zorg.”