"Glanzende cijfers, maar wel alert blijven"

15 november 2017

"Glanzende cijfers, maar wel alert blijven"

Op 6 november heeft de gemeenteraad de vierde en laatste programmabegroting van deze bestuursperiode vastgesteld. Ook deze keer weer een sluitende begroting zonder wezenlijke lastenverzwaring voor de burger en zonder bezuinigingen. Plus een prima vooruitzicht voor de komende jaren, en dus meer financiële ruimte.

Tijdens het debat prezen vriend en vijand SP-wethouder financiën Peter Lucassen voor zijn solide beleid. Hij slaagt – letterlijk en figuurlijk – met glanzende cijfers, aldus SP-fractievoorzitter Rob Janssen. De begroting werd dan ook unaniem aangenomen.

Het feit dat de financiële speelruimte van de gemeente enigszins groeit, biedt perspectief. De SP denkt dan niet aan allerlei prestigeprojecten, maar vooral aan perspectief voor de inwoners van onze gemeente. En dus stak de partij tijdens het begrotingsdebat daarop in. “Perspectief voor onze inwoners heeft alles te maken met goede vooruitzichten, optimisme en hoop”, betoogde Rob Janssen, “en de basis daarvoor vormen welzijn en welbevinden van de mensen.” Op dat vlak gaat het goed in Gennep, aldus Janssen: “Maar nog niet altijd, of nog niet altijd snel genoeg”. De perikelen rondom de uitbreiding van de Heggezaal van verpleeghuis Norbertus zijn daar volgens de SP een voorbeeld van. Of de schuldhulpverlening, zoals de PvdA tijdens de begrotingsbehandeling aankaartte.

Janssen vervolgde: “Dat de Rekenkamer onlangs vaststelde dat in Gennep de omschakeling van zorgtaken van Rijk naar gemeente goed is verlopen is fijn, maar dat wil niet zeggen dat we nu tevreden achterover kunnen gaan leunen. Om de gevolgen ervan op de lange termijn in beeld te krijgen, moeten we alert blijven. Juist omwille van het welzijn van de mensen. Onze actie om meer mensen te bereiken die recht hebben op tegemoetkoming in de zorgkosten ligt in diezelfde lijn.”

Janssen na afloop: “Kortom, de cijfers zijn prima, de vooruitzichten zijn goed. Maar als SP moeten we alert blijven. Onze sociale antenne blijft hoe dan ook uitgeschoven staan.”