Gennepermolen: 'Bescheiden ontwikkeling is verstandig'

4 oktober 2017

Gennepermolen: 'Bescheiden ontwikkeling is verstandig'

Foto: Th. Wijnhoven

De Gennepse SP-fractie heeft afgelopen maandag ingestemd met de voorgenomen ontwikkeling in het gebied Gennepermolen.

Volgens de partij krijgt het gebied daarmee een nieuwe impuls en draagt het plan bij aan de verfraaiing van de entree van Gennep bij de Niersbrug. SP-woordvoerder Hans Frentz vindt het zogenaamde ‘organische’ karakter van de ontwikkeling een goed uitgangspunt: ‘Door het plan niet helemaal dicht te timmeren met torenhoge ambities, laat je nog ruimte over voor ideeën en initiatieven vanuit de samenleving.’

Tijdens de behandeling van het plan in de gemeenteraad liepen de visies van de raadsfracties sterk uiteen. Zo vonden sommigen de geplande ontwikkeling niet ambitieus genoeg, terwijl anderen meer op de lijn zaten van ‘helemaal niets doen’. Dat laatste is volgens Hans Frentz geen optie. ‘Als gevolg van een besluit van de gemeenteraad uit 2013 (toen de SP nog niet in de gemeenteraad zat) met naam Keramiek Experience, is er veel geld gestoken in de sanering en voorbereidende ontwikkeling van het gebied. Als je nu niks doet, dan blijft het beheer van dat gebied geld vragen en draagt het niet bij aan de gewenste verfraaiing van de entree van Gennep. Bovendien wordt het gebied zelf er dan ook niet mooier op.’

Zoals bekend mislukte Keramiek Experience, dat onder meer een zorghotel en een museum behelsde. Hans Frentz: ‘De ambities waren destijds te hoog. Daarom is de bescheiden insteek die nu wordt gekozen veel verstandiger.’

Onderdeel van het plan is tevens de bouw van tien woningen in het gebied. De opbrengst daarvan is nodig voor de inrichting van het plangebied. De gemeente is inmiddels in gesprek met geïnteresseerden.