Vrijwilligers laaiend over halvering recreatiezaal

22 juni 2017

Vrijwilligers laaiend over halvering recreatiezaal

De kritiek van de vrijwilligers van de Norbertushof was gisteren niet mals tijdens de bijeenkomst in de Heggezaal die op initiatief van de SP plaatsvond. Onderwerp: de halvering van de recreatieruimte van de verpleeghuisbewoners.

“Ik werk hier al twintig jaar en het is nog nooit zo slecht geweest”, zei een van de vrijwilligers die de bewonersactiviteiten in de recreatieruimte ondersteunt. “Als ik met koffie rond ga, moet ik me heel smal maken om me tussen de rolstoelen en andere stoelen te kunnen bewegen”, aldus een andere vrijwilliger. Weer een ander stelde, dat de veiligheid in gevaar komt omdat de gehalveerde zaal niet snel genoeg ontruimd kan worden in noodgevallen.

De Heggezaal, de recreatiezaal van de bewoners van het verpleeghuis, werd afgelopen voorjaar gehalveerd als gevolg van aangrenzende nieuwbouw. Daardoor moeten de activiteiten die er plaatsvinden - zoals muziekochtenden, kerkvieringen e.d. – door ruimtegebrek opgesplitst worden en kan een aantal van de bewoners niet meer aan de activiteiten deelnemen. Zij worden dus buitengesloten. Dat mag niet, stelde de SP die meerdere werkbezoeken bracht aan de Norbertushof. De partij wil dat de verloren ruimte gecompenseerd wordt en kaartte de kwestie meerdere malen aan in de gemeenteraad.

Om te horen waar de vrijwilligers van de Norbertushof nu in de gehalveerde zaal tegenaan lopen, organiseerde de SP een ontmoeting met hen en een delegatie van de gemeenteraad. D66, CDA, PvdA en KERN gaven acte de présence. Al snel vernam de politiek de hartekreet van de vrijwilligers: compensatie van de verloren ruimte. Een vrijwilliger: “De zaal was 165 vierkante meter en nu nog maar 80. De gang erbij betrekken en een serre aan de tuinzijde en we hebben er weer 60 vierkante meter bij. Het gaat hier om het welzijn van onze bewoners. Zij verheugen zich op de activiteiten; het zijn lichtpuntjes in hun leven.” Volgens een ander zou uitbreiding van de Heggezaal een uitgelezen mogelijkheid voor zorgorganisatie Pantein zijn om ook eens met “iets anders” in het nieuws te komen. Pantein ligt momenteel onder vuur door het topsalaris van de bestuursvoorzitter: twee ton.

De bijeenkomst krijgt een vervolg: het college van Gennep gaat (opnieuw) om de tafel met Pantein, cliëntenraad en mogelijk de OR. De inzet is duidelijk: compensatie van de verloren ruimte in de Heggezaal.