Ik, "enge buitenstaander"

22 juni 2017

Ik, "enge buitenstaander"

SP-fractievoorzitter Rob Janssen hekelt de recente berichtgeving over de Molukse wijk in de media. “Laat ze eerst maar eens in Gennep komen kijken.”

Altijd leuk als onze gemeente het landelijke nieuws haalt. Zou je misschien denken. Altijd? Nee dus.

Onlangs berichtte L1 Limburg over de wens van de Molukse gemeenschap om vrijkomende woningen in de Molukse wijk uitsluitend weer te gaan toewijzen aan Molukkers. Komt er een “Hollands” gezin in, dan “komt de hele wijk in opstand en gooien ze elke avond de ruiten in”, citeerde L1 Limburg Chris Sahertian, voorzitter van de Molukse wijkraad in Gennep. Een stevige uitspraak.

Wie echter de moeite had genomen om de betreffende tv-opnames van L1 te bekijken en vooral te beluisteren, kwam er al snel achter dat Chris Sahertian die uitspraak helemaal niet gedaan had. Kortom: hij had dat helemaal niet gezegd. Helaas namen tal van media die moeite niet; de geest was al snel uit de fles. Zo berichtte de website GeenStijl onder de kop “Molukkers willen nu ook eigen grondgebied in Gennep” over een “bijzonder slecht geïntegreerde bevolkingsgroep met een KNIL-complex”. De website FOK.nl had het zelfs over “racistische Molukkers” die gewoon samen in één wijk willen wonen zonder “enge buitenstaanders”.

Zo gaat dat tegenwoordig blijkbaar. De ene journalist wil graag scoren, de volgende doet d’r nog een schepje bovenop en de derde weet al helemaal niet meer wat er precies aan de hand is, laat staan wat de context en de achtergrond van de hele zaak is. En vervolgens heeft half Nederland plotseling een mening klaarliggen over andermans integratie, traditie, identiteit en wat al niet meer. Andermans verleden, de emoties, de pijn en het verdriet, worden klaarblijkelijk voor de lol vertrappeld en belachelijk gemaakt.

Ik weet alleen dat ik zelf – als “enge buitenstaander” – altijd welkom ben geweest bij open dagen, herdenkingsvieringen, ride-outs en andere festiviteiten van de Molukse gemeenschap in Gennep. En met mij heel veel andere Gennepenaren, heb ik de indruk. Misschien een idee voor de Molukkers om bij een volgende gelegenheid genoemde media eens expliciet naar Gennep uit te nodigen. Dan zullen we eens zien wie d’r hier racistisch is.

Foto: R.Janssen

Vogelwijk, 8 april 2017: Peringatan Ride Out voor Molukse politieke gevangenen in Indonesië