Opnieuw de grootste in Gennep

16 maart 2017

Opnieuw de grootste in Gennep

Met 21,6 procent van de stemmen is de SP tijdens de Kamerverkiezingen de grootste geworden in Gennep.

De partij zet daarmee de reeks voort: ook bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014, provinciale verkiezingen in 2015 en de Europese verkiezingen (ook in 2015) stemden de meeste kiezers in Gennep op de SP.

Ook in de gemeente Bergen staat de SP bovenaan: met 20,3 procent van de stemmen bleef de partij alle concurrenten voor.

Daarmee kleurt de kop van Limburg rood, zoals op het kaartje van dagblad De Limburger te zien is:

Foto: limburger.nl

Landelijk haalde de SP 14 zetels; een verlies van een zetel ten opzichte van 2012. Tijdens de verkiezingsavond in het Haagse Theater aan 't Spui bedankte Emile Roemer de bijna een miljoen SP-stemmers voor hun steun aan de partij. ‘Ik ben apetrots op al die activisten die de afgelopen maanden geknokt hebben. Onze volgende campagne begint morgen.’

Foto: Nynke Vissia/SP

Roemer vervolgde: ‘Natuurlijk had ik graag een kleine overwinning geboekt. Maar een paar maanden geleden gaf niemand nog een stuiver voor onze kansen. We hebben onszelf teruggeknokt en een basis gelegd om de komende jaren op door te bouwen.’