"Hoe moet het nou verder met ons pap, ons mam?"

9 november 2016

"Hoe moet het nou verder met ons pap, ons mam?"

SP-fractievoorzitter Rob Janssen heeft tijdens de begrotingsbehandeling het gemeentebestuur opgeroepen meer oog te hebben voor de situatie van de meest kwetsbare burgers. “Waar is de menselijke maat?”

Al eerder stelde de partij schriftelijke vragen over de ongerustheid onder de bewoners – veelal ouderen met dementie – van de woonunits aan de Houthakkersgroes/Op de Logte. Ook is onrust ontstaan bij bewoners en vrijwilligers van het verderop gelegen verpleeghuis. En wat te denken van ouderen die een regiotaxipas hebben en onlangs een summier briefje kregen met de mededeling dat die pas binnenkort ‘niet meer bruikbaar’ is?

Janssen: “Als wij zulke zaken aankaarten, reageert het college van burgemeester en wethouders daarop door te zeggen dat ze niet op de hoogte zijn. Of refereert aan commissievergaderingen, bouwvergunningen of brieven die nog verstuurd gaan worden.” Te laat en niet genoeg, vindt Janssen: “Het gaat hier om de gemoedsrust, het welzijn van onze meest kwetsbare burgers. Zij vragen zich af: hoe moet het nou verder? Let wel: zij zijn doorgaans niet zo goed gebekt als raadsleden en wethouders. En hun familie, hun zonen en dochters vragen zich af: hoe moet het nou verder met ons pap, ons mam?”

Janssen vindt dat de gemeente hier meer interesse, empathie en actie aan de dag moet leggen. “De gemeente praat over toerisme, de verkeersontsluiting van de Brem, over snel internet in het buitengebied en wat al niet meer. Allemaal heel belangrijk. Maar als wij niet in staat zijn om met zulke basale zaken te dealen als ongerustheid en onzekerheid over welbevinden en welzijn van onze inwoners, als daarvan enkel gezegd wordt ‘wij zijn ervan niet op de hoogte’ en als iedereen dat vervolgens maar accepteert, voor wie zitten wij hier als gemeentebestuur dan nog?”

Het college gaf aan ‘geraakt’ te zijn door het betoog van de SP. Rob Janssen: “Mooi. Het begin is er dus. Maar college, draag uw empathie en voortvarendheid niet uit naar ons als gemeenteraad, maar naar onze burgers.”

Wel prees Janssen het college voor de financiële vooruitzichten van de gemeente. “De begroting is sluitend en het beleid behelst geen extra bezuinigingen of lastenverzwaringen.”

De begroting werd uiteindelijk unaniem aangenomen.