Opvang Huys Heijen: 150?

6 april 2016

Opvang Huys Heijen: 150?

De Gennepse SP staat kritisch tegenover de mogelijke opvang van 150 vluchtelingen in Kasteel Huys Heijen.

Tijdens de commissievergadering van afgelopen maandag plaatsten SP-raadsleden Hans Frentz en Rob Janssen vraagtekens bij de geschiktheid van de beoogde locatie voor de opvang van 150 mensen in Heijen. De partij wil een humane opvang voor de vluchtelingen en wenst bovendien geen extra bebouwing in de vorm van containers op het beoogde terrein. Daarnaast stelt de partij dat het slagen van de opvang ook afhankelijk is van de vraag in hoeverre dagbesteding en onderwijs goed geregeld kunnen worden. Als er vluchtelingen naar Gennep komen, moet de gemeente hen een verblijf in menselijke waardigheid kunnen bieden en voor hen die blijven moet perspectief kunnen zijn, aldus de SP.

“Uit de informatie die wij tot nu toe hebben gekregen trekken wij de conclusie dat de plaatsing van 150 mensen op de bestaande locatie niet haalbaar is”, zegt Rob Janssen. Hans Frentz: “Om te bepalen welk aantal dan wel reëel is, is het handig om te weten voor welke capaciteit de laatste gebruikersvergunning voor de huidige bebouwing is afgegeven. Die vraag heb ik dan ook nadrukkelijk gesteld.”

Samen met vijf andere partijen riep de SP het college van B &W afgelopen najaar op om te zoeken naar mogelijkheden voor opvang van vluchtelingen in de gemeente Gennep. Het gaat immers om mensen in nood. De SP vond en vindt dat ook Gennep moet kijken of hierin verantwoordelijk genomen kan worden. Huys Heijen kwam vervolgens in beeld als mogelijke opvanglocatie. Tijdens druk bezochte infobijeenkomsten bleek dat nogal wat Heijenaren zich zorgen maken over met name het aantal van 150 vluchtelingen. Janssen: “Het college zegt: maximaal 150. Maar voor het COA lijkt 150 juist het minimum. Rekenkundig is er dan maar één aantal mogelijk: 150. Dat is in onze ogen te veel op de beoogde locatie. Dan moet je zoeken naar een aanvullende locatie elders in de gemeente, of het aantal moet omlaag. Op 18 april zullen we als gemeenteraad daarover een knoop doorhakken.”