Lidl: mogelijk oplossing in zicht

4 maart 2016

Lidl: mogelijk oplossing in zicht

Foto: Lidl

De mogelijke komst van de Lidl naar Gennep heeft nogal wat commotie veroorzaakt. Hoe zit het nou precies? SP-raadslid Hans Frentz laat zijn licht erover schijnen.

"Op maandag 29 februari debatteerden we in de gemeenteraad over de gang van zaken rond de komst van de Lidl. Directe aanleiding was de verlening van de bijbehorende vergunning. Dat de komst van de Lidl past binnen het bestemmingsplan is steeds voor iedereen duidelijk geweest. Het ging er nu om of het college de komst van deze supermarkt toch op een andere wijze kan tegenhouden, óf dat de plannen anders kunnen worden uitgevoerd door het stellen van aanvullende eisen.                                                                                         De oppositiepartijen (CDA, VVD en PvdA) vonden dat het college geen vergunning had moeten afgeven en dat de laatst afgegeven vergunning herroepen moest worden. Maar wettelijk is dat gewoon niet mogelijk; alleen bezwaar of een wijzigingsaanvraag van Lidl kan nog verandering brengen.

Echter: juist in het weekend voor genoemde vergadering werd door Lidl aan de raadsfracties bekend gemaakt, dat het concern het Kuulwei-terrein heeft aangekocht en dat er een plan in voorbereiding is dat voor het grootste deel van de bezwaren een oplossing biedt. Daarom hebben we als SP-fractie het Gennepse college afgelopen maandag opgeroepen om opnieuw met Lidl in overleg te treden over deze plannen. En dat is wat er nu gaat gebeuren. Immers: ook de SP vindt dat de vestiging van een supermarkt in Gennep zo min mogelijk negatieve gevolgen moet hebben voor de aanwonenden."

Foto: Theo Wijnhoven