Nee tegen TTIP

6 januari 2016

Nee tegen TTIP

Foto: Theo Wijnhoven

De SP wil dat de gemeente Gennep de mogelijke lokale gevolgen van het TTIP-verdrag in de regio onder de aandacht brengt. In navolging van inmiddels tientallen gemeentes en provincies zou ook Gennep stelling moeten nemen tegen dit omstreden verdrag, vindt de partij.

Volgens SP-raadslid Hans Frentz kan TTIP (Transatlantic Trade & Investment Partnership) een bedreiging vormen voor de beleidsvrijheid van lokale overheden en voor de lokale economie . “Wat bij het verdrag vooral in het oog springt is een hoofdstuk over een besloten geschillen-commissie, hetgeen bedrijven de mogelijkheid geeft om landen via een speciale rechtbank aan te klagen als die bedrijven vinden dat ze belemmerd worden door nationaal beleid – met hoge schadeclaims als mogelijk gevolg”, aldus Frentz, die een voorbeeld geeft: “Zo zou er bijvoorbeeld een streep kunnen komen te staan door de eerdere beslissing van Gennep om zich tot een schaliegasvrije gemeente te verklaren, als een Amerikaans bedrijf zich door die beslissing benadeeld voelt. Kortom: vrije handel is goed, maar dan moeten wel de standaarden die op democratische wijze tot stand zijn gekomen in Europa en Nederland op alle niveaus overeind blijven.”

De Gennepse SP zal tijdens de raadsvergadering van 25 januari een motie indienen die het college oproept om in de gemeenten, Kreise en Gemeinden in de regio de wijzen op deze thematiek en zoals vele andere gemeenten ook in verzet te komen.