Op bezoek in 't Ven

18 november 2015

Op bezoek in 't Ven

Leden van de SP hebben afgelopen maandagavond een bezoek gebracht aan de Dorpsraad van Ven-Zelderheide.

De SP-delegatie is onder de indruk van de werkwijze van de dorpsraad.  SP'er Cor Derksen: "Ze pikken heel veel zaken op en dat duidt op een goede signaalfunctie. Vervolgens activeren ze bewoners om hier zonodig mee aan de slag te gaan."

Actueel in 't Ven is natuurlijk de strijd tegen de windmolens, maar ook de plannen voor een biogasfabriek net over de grens is een thema. Verder: de plannen om de bestaande kerk een andere (sociaal- culturele) functie te geven en de belichting van het fietspad richting Ottersum. 'Interessant was ook het verhaal van de dorpsondersteuner in relatie tot de WMO. Zij heeft eigenlijk zeer goede ervaringen, maar moet regelmatig aan de bel trekken bij de gemeente om e.e.a. te bespoedigen', aldus Cor Derksen. De relatie en de contacten met de gemeente beoordeelt de dorpsraad als goed, al verlopen de contacten nogal eens traag.

"Kortom, het functioneren van de Dorpsraad VenZelderheide lijkt een voorbeeld te zijn van de door velen zo gewenste participatiesamenleving", aldus Cor Derksen. De SP neemt de signalen uit Ven-Zelderheide mee in haar visie over het kernenbeleid in de gemeente.