Voorjaarsnota: "Beleid op orde, sociaal stapjes vooruit"

24 juni 2015

Voorjaarsnota: "Beleid op orde, sociaal stapjes vooruit"

Foto: rjanssen / SP Gennep

"Coalitie en college liggen goed op koers. Een aantal belangrijke dossiers is inmiddels afgerond en op het sociale domein kan onze gemeente de zaak op peil houden en soms zelfs stapjes vooruit zetten."

Dat zei SP-fractievoorzitter Rob Janssen tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota op 22 juni. De partij toonde zich tevreden over de uitvoering van het coalitie-akkoord 'Doen' van SP, KERN en D66. Dossiers als de Brem, Diekendaal en het hondenbeleid werden afgerond. Met het oog op de zorgtaken die het Rijk naar de gemeenten schuift is een flinke financiële buffer ingericht, die onlangs nog werd aangevuld. Daarnaast heeft Gennep sinds eind vorig jaar een voordelige ziektekostenverzekering voor de minima. Daarnaast brak de SP-fractie tijdens het debat steun voor een vangnetregeling voor het leren zwemmen van kinderen in kwetsbare inkomensgroepen.

Lees hier de volledige eerste termijn van Rob Janssen:

"Voorzitter,

waar staan wij als gemeente en waar gaan we heen? Twee essentiële vragen die eigenlijk niet te beantwoorden zijn zonder je af te vragen: waar komen wij vandaan? Wel, waar wij vandaan komen is een kleine gemeente waar het in het algemeen altijd goed wonen en werken is geweest, omdat die naar onze mening in grote lijnen altijd redelijk bestuurd is en – dat geldt evenzeer voor Nederland – daarom woon ik hier nog steeds.

Echter, sinds een aantal jaren, zijn we in toenemende mate gaan beseffen dat de ogenschijnlijk oneindige voorspoed grenzen heeft. Daar kunnen we het heel lang over hebben, maar het gevolg is hoe dan ook dat de politiek - internationaal, nationaal en lokaal - de bakens is moeten gaan verzetten. En over de keuzes die daarbij gemaakt worden, gemaakt moéten worden, praten we steeds meer; ook hier in deze gemeente.

Als SP in Gennep maken wij daarbij de sociale keuze en die is samen met de keuzes van onze coalitiepartners van KERN en D66 gegoten in het coalitieakkoord. De vraag die vandaag feitelijk voorligt is: waar staan wij, en waar gaan wij heen, qua beleid, en qua financiën? In de Voorjaarsnota 2015 kunnen we lezen: 'De betere vooruitzichten voor onze economie zijn nog niet direct terug te vinden in de financiële positie van de gemeenten.' Ondanks dat denken wij dat onze gemeente op het sociale domein de zaak op peil houdt - en hopelijk ook gáát houden – met inachtneming van alle onzekerheden omtrent de 3D's. Hier en daar is zelfs al sprake van een stapje vooruit: denk eens aan de voordelige ziektekostenverzekering voor de minima. Op datzelfde vlak van onze meest kwetsbare medebewoners vragen wij aandacht voor het leren zwemmen voor kinderen. Wij vinden dat – hoe slecht of goed de economische vooruitzichten in Nederland en Gennep ook zijn – kinderen moeten kunnen leren zwemmen. Stichting MaGe doet hier heel goed werk, maar wij vinden dat de gemeente in beleidsmatige zin hoe dan ook medeverantwoordelijk moet willen zijn voor dit doel. Daartoe dienen we een motie in.

Qua beleid stellen wij, dat college en coalitie aardig op koers liggen. Een aantal belangrijke dossiers zijn afgerond, en op het gebied van ambitieuze, grote nieuwe projecten is een pas op de plaats gemaakt. Niettemin valt ons op – en in de commissievergadering hebben we daar ook al op gewezen – dat er nogal wat onderzoek op stapel staat. Kosten: telkens 15.000 euro maal factor x (waarbij x ook 1 kan zijn). Ik zeg niet: doe nooit onderzoek meer, soms heb je het gewoon nodig om te bekijken of en hoe zaken met draagvlak realiseerbaar zijn. Maar soms ook is het draagvlak nog niet zo helder.

In concreto: Over snel internet: voorzitter, gehoord hebbende mijn betoog tot nu toe, wijzend tevens op wat uw college stelt over het meerjarenperspectief, is mijn vraag: in hoeverre kunnen we het ons permitteren om dit onderzoek nu te prioriteren?

Over het onderzoek inzake de Roepaen: we hebben het hier kennelijk over cofinanciering (met de provincie) op onderzoek. Ik heb al eens eerder gesproken – tijdens begrotingsdebat – over het thema cofinanciering, maar dit is cofinanciering op onderzoek, co-financiering dus om te kijken of en hoe je iets misschien zou kunnen gaan doen. En wat is dat 'iets' dan precies? Nogal diffuus, als je het ons vraagt.

En dan nog een doorsteekje naar een volgend agendapunt het aangekondigde onderzoek naar vervanging van het meubilair in de raadszaal. Voorzitter, de SP-fractie heeft dit al onderzocht! En hier is het meteen resultaat: niet nodig. Op dit moment ook niet wenselijk. En een verkeerd signaal naar de burger, aan van wie wij bijvoorbeeld in het kader van OMO nogal wat vragen. En dan voor onszelf comfortabelere stoelen regelen? Nee, niet doen!

Tot slot, in z'n algemeenheid zien we een gemeentelijk beleid, dat qua nieuwe projectambities eerder terughoudend is en dat ligt ook in lijn met de constatering van het college dat voor nieuw beleid eigenlijk geen ruimte is, dat stond vorig jaar al in de VJN, zelfs in het overdrachtsdocument, en ook in het coalitieakkoord. Des te opvallender is het dan dat je tegelijkertijd een hele rits onderzoeken presenteert. Die suggereren namelijk een intenties, waarbij de vraag 'hoe' soms op de een of andere manier al beantwoord lijkt, terwijl volgens ons vaak de vraag 'of' nog aan de orde is. Het zou toch jammer zijn als we het beleid zelf, dat vergeleken bij de impact van het Rijk nog voor de minste onzekerheden zorgt, gaan “verrijken” met nieuwe vraagtekens.

Graag horen we de reactie hierop van het college. Voorzitter, tot zover in eerste termijn."