Tevreden over afloop 'De Brem'

12 mei 2015

Tevreden over afloop 'De Brem'

Foto: Foto / Theo Wijnhoven

De SP-fractie is tevreden over de nieuwste ontwikkelingen rond het bedrijventerrein 'De Brem'. Tijdens de extra raadsvergadering van 11 mei werd het collegevoorstel tot verkoop van de gronden van het bedrijven terrein 'De Brem' aan de projectontwikkelaar Maessen Projecten BV door de raad unaniem aangenomen.

Nadat jaren geleden het bestemmingsplan 'De Brem' tot stand kwam, zijn door de verschillende colleges en het ambtenarenkorps actie ondernomen om het terrein daadwerkelijk in ontwikkeling te brengen. Deze inspanningen lijken nu resultaat te hebben met het aangaan van de voorliggende overeenkomst, waarbij de in het plan opgenomen milieudoelstellingen gehandhaafd blijven.

SP-raadslid Hans Frentz: “De grote jaarlijkse begrotingspost van €550.000,-- aan rentelasten die het bedrijventerrein ons opleverde kan nu, na het nemen van het verlies door het afboeken van de reserveringen, ten goede komen aan andere begrotingsposten. De informatie die door het college is gegeven, geven ons het vertrouwen dat onder deze stap een stevig fundament ligt. De werkgelegenheid en de financiële positie van de gemeente Gennep zijn er bij gebaat. Voor de SP, destijds een van de initiatiefnemers van een zonnepark op 'De Brem', zijn de duurzaamheidsambities die in de overeenkomst zijn opgenomen een groot goed. En dan bedoel ik bijvoorbeeld het realiseren van zonnecollectoren op de gebouwen, én de exploitatie daarvan. Uit de beantwoording van onze vraag over de kosten bleek dat de gemeente maar een gering risico loopt. Mogelijk dat het realiseren van genoemde exploitatiemaatschappij de gemeente een bijdrage levert bij het halen van de gemeentelijke milieudoelstellingen.

Een punt van aandacht blijft volgens Frentz de mogelijke ontsluiting via Karrevenseweg. “Dit is en blijft een punt dat ons zorgen baart en we zullen het kritisch blijven volgen. Daarnaast hebben we het college opgeroepen om op zo kort mogelijke termijn een informatiebijeenkomst te beleggen in Heijen, en kontact op te nemen met Heije Moijer, om alle onrust die is ontstaan door de publicaties in de media weg te nemen. Kortom: Voorlopig weer een mooi einde aan een langslepende kwestie.”