Gennep krijgt coalitie SP-D66-KERN

25 april 2014

Gennep krijgt coalitie SP-D66-KERN

SP, D66 en KERN hebben een akkoord bereikt over de te vormen coalitie. De drie partijen zien een goed inhoudelijk fundament en een stevige vertrouwensbasis om de komende vier jaar samen aan de slag te gaan.

Kenmerken van het akkoord zijn ondermeer: extra geld voor zorg en armoedebeleid, geen rondweg Milsbeek, extra geld voor de dorpen en wijken en geen Niersdalbrug. Daarnaast willen de coalitiepartners terughoudendheidheid bij de ontwikkeling van projecten.

Wethouders-kandidaat namens de SP is Peter Lucassen, voormalig wethouder financiën in Nijmegen. Lucassen (helemaal links op de foto) trad tijdens de coalitie-onderhandlingen tevens op als formateur. Voor D66 is Ed Vandermeulen kandidaat-wethouder; voor KERN is dat Jan Welles.

SP-fractievoorzitter Rob Janssen is blij met het resultaat. "Alle drie de partijen hebben er zin in en lopen niet weg voor de taken waar we voor staan. Het besef dat bijvoorbeeld de uitvoering van de zorg extra inzet zal vereisen is bij de SP, KERN en D66 absoluut aanwezig en dat zien we dan ook terug in dit coalitie-akkoord. Hetzelfde geldt voor de extra aandacht voor dorpen en wijken als dragers van lokale identiteit en leefbaarheid. Tegelijkertijd kiezen we voor een pas op de plaats voor wat betreft de ontwikkeling van projecten. Die keuzes maken we en aan de uitvoering ervan gaan we werken."

(foto: gemeente Gennep)