“Openbaar vervoer in de dorpen mag niet wegvallen”

10 januari 2014

“Openbaar vervoer in de dorpen mag niet wegvallen”

De Gennepse SP en de Limburgse SP-Statenfractie reageren onthutst op het bericht dat maar liefst 50 Limburgse kernen en buurtschappen hun lijnbusverbinding in de toekomst kwijt raken. Ottersum en Ven-Zelderheide, vooralsnog bediend met een belbusdienst, behoren ook tot die 50 kernen.

Een en ander volgt uit het eisenpakket dat de provincie onlangs op tafel heeft gelegd met het oog op de aanbestedingsprocedure van het openbaar vervoer in Limburg. In plaats van de bestaande lijn- of belbusverbinding heeft de provincie een zogenaamde ‘Flexbus’ ‘of ‘Wensbus’ voor ogen. De ‘Wensbus’ voor de kleine kernen zou dan door vrijwilligers in de kernen gerund moeten worden. Volgens SP-Statenleden Ben Rewinkel en Rob Janssen kan dat weliswaar een goed alternatief zijn voor ‘lucht verplaatsen’, zoals het rijden met lege streekbussen ook wordt genoemd. Maar, stelt het tweetal, het openbaar vervoer mag niet wegvallen als die vrijwilligers de busdienst om wat voor reden dan ook niet rond krijgen. De SP-fractie drong op 10 januari tijdens de commissievergadering in Maastricht dan ook aan op een provinciaal vangnet en eiste garanties “dat er straks openbaar vervoer is waar vervoersbehoefte is.”  “Zonder helder inzicht hierover hebben wij een groot probleem met deze plannen”, aldus Ben Rewinkel en Rob Janssen. Laatstgenoemde is tevens Genneps SP-lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Saillant detail uit het genoemde eisenpakket is verder, dat de vervoerder straks de vrijheid krijgt om ook grotere kernen niet meer aan te doen. Daarnaast wees de SP op het gevaar verdringing van bestaande werkgelegenheid: gaan bijvoorbeeld beroepschauffeurs het afleggen tegen vrijwilligers?  Volgens bronnen kan op termijn een kwart van het streekvervoer in Limburg wegvallen.