“Begroting Gennep niet sluitend”

8 november 2013

“Begroting Gennep niet sluitend”

Gennep sluit de ogen voor de zorgtaken die vanuit het Rijk op het bordje van de gemeente komen. Dat zegt de SP-afdeling Gennep na grondige bestudering van de concept- en meerjarenbegroting van de gemeente.

Volgens de SP-bestuursleden Hans Frentz en Peter van Berkum heeft de gemeente Gennep de extra taken op het gebied van jeugdzorg, Wmo en Participatiewet niet in haar financiële planning meegenomen. Dit terwijl zeker niet uitgesloten is dat op die terreinen aanzienlijke extra kosten te verwachten zijn, aldus het tweetal.

“Daarnaast is het bedenkelijk dat de begroting voor het jaar 2015 een fiks tekort laat zien”, zeggen Frentz en Van Berkum, die zich afvragen wat de lange-termijnvisie van het college op de gemeentelijke financiën eigenlijk is. “Toegegeven, er komen vanuit het Rijk zware taken op de gemeentelijke overheid af. Maar daar moet je als gemeente op anticiperen. Om bijvoorbeeld de Wmo zo sociaal mogelijk te kunnen blijven uitvoeren, zul je andere keuzes moeten maken. Het schrappen van de Niersdalbrug levert bijvoorbeeld al drie ton op.”

De SP concludeert dan ook dat de Gennepse begroting feitelijk niet sluitend is. “Het houdt geen pas je als gemeente op de borst te kloppen, terwijl je je ogen sluit voor de extra taken die op je af komen. Dat is funest, zeker als het om de zorg gaat.”