Een zonnig vooruitzicht voor Gennep

27 februari 2013

Een zonnig vooruitzicht voor Gennep

zonnepanelen
De gemeenteraad van Gennep heeft zich unaniem uitgesproken voor een haalbaarheidsonderzoek naar een zonnepark op industrieterrein De Brem. Het idee van de raadsfracties van PvdA, VVD en de lokale afdeling van de SP heeft inmiddels de nodige landelijke gehaald. Het Gennepse SP-bestuurslid Peter van Berkum is mede-initiatiefnemer en blikt terug op hoe het is gegaan.

“Tijdens de raadsvergadering over de begroting kwam Luc Brouwers van de PvdA met een motie om € 40.000 ineens vrij te maken voor het plaatsen van zonnepanelen. Goed idee dat door bijna de voltallige Raad werd overgenomen. Buiten, na de vergadering, stond ik nog even met Luc te praten en opperde, lachend, dat ze de hele Brem zouden moeten volgooien met zonnepanelen. Hahaha tot ziens etc. Dit gesprek bleef in mijn hoofd spoken en ben ik rond half december het een en ander gaan uitwerken in een
Excel-bestandje. Ik heb dit plannetje besproken met Luc Brouwers omdat hij al bezig was met duurzaamheid. Toen zagen we al dat het mogelijk zou zijn om 80.000 zonnepanelen te plaatsen op het bestemde bedrijventerrein van de gemeente Gennep die, vanwege de slechte economische situatie, geen bedrijven kan vinden die zich daar zouden willen vestigen. Omdat de gemeente al een dikke 10 miljoen had geïnvesteerd drukt de rentelast enorm op de begroting waardoor de gemeente nog meer moest gaan bezuinigen.
Met het plaatsen van zonnepanelen zou deze negatieve grondexploitatie op termijn worden opgelost waardoor de nodige bezuinigingen niet meer nodig zouden zijn. Ook zou de gemeente Gennep hiermee meteen de duurzaamste gemeente van Nederland zijn en zou Gennep een keer positief in het nieuws zijn.
De VVD Gennep werd ook warm van dit idee en samen met die partij en de PvdA hebben we begin januari bij vliegveld Weeze een rondleiding gehad over een terrein waar 60.000 zonnepanelen waren neergezet. De dag erop hebben we het plan besproken met de verantwoordelijke wethouder. Ook zij was enthousiast. De week erop zijn mede-SP’er Hans Frentz en ik samen met drie PvdA’ers naar Den Haag gegaan om daar ‘s-avonds de debatten van Economische Zaken te volgen en om te lobbyen, bijvoorbeeld met Kamerlid Paulus Jansen. De volgende dag hebben we een rondleiding gehad in de Tweede Kamer, georganiseerd door Selçuk Öztürk, Tweede Kamerlid van de PvdA die we ’s morgens bij het ontbijt tegenkwamen. Tijdens die rondgang liepen we ook nog Emile Roemer tegen
het lijf en hebben we hem meteen ingelicht over ons plan.

De VVD en de PvdA hebben het plan omgezet in een uitgebreid raadsvoorstel (de SP zit in Gennep nog niet in de Raad) en het plan is 18 februari door de voltallige Raad aangenomen. Het geheel heeft dus vanaf begin van het plan tot Raadsbesluit slecht twee maanden geduurd! Waren ze in de politiek altijd maar zo snel.
We zijn echter nog niet klaar. Terwijl er straks in Gennep nog het nodige zal moeten worden gedaan dienen onze tweede Kamerleden tot het besef te komen dat de doelstelling dat in 2020 16% van het energieaanbod duurzaam dient te zijn niet zal worden bereikt door alles bij het oude te laten. De financiële voordelen van de oude(grijze) energieopwekking staat ten opzichte van de duurzame groene energie nog altijd in de verhouding 6:1.
Om dit plan tot een succes te laten maken zou deze lokale duurzame opwekking van stroom in zijn geheel vrij moeten worden gesteld van belastingheffing voor de coöperatie. Op deze manier wordt de onevenwichtigheid tussen de grijze en de groene energie enigszins hersteld. Gennep is echter niet de enige gemeente die te maken heeft met
een negatieve grondexploitatie. In totaal is er door gemeenten voor 3 miljard aan gronden gekocht bedoeld voor bedrijven en kantoren die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Ook zij zouden kunnen besluiten om deze gronden te gebruiken voor duurzame energieopwekking. Indien er ook bij een vrijstelling zou zijn van energiebelasting zouden
heel veel gemeenten ook hun begroting op orde kunnen krijgen en zouden we al een heel eind op weg zijn om de landelijke doelstelling van 16% te halen. Dus Tweede Kamer: wordt wakker en kies voor groen in plaats van grijs!”

Peter van Berkum
Bestuurslid SP afdeling Gennep