Floriasco!

4 januari 2013

Floriasco!

In Noord-Limburg is het inmiddels een gangbare uitdrukking: Floriasco. Deze woordspeling, een variant op de Floriade, geeft al aan hoe hoog het de bevolking zit. De prestigieuze wereldtuinbouwtentoonstelling werd afgelopen jaar gehouden in Venlo en vorige maand werd bekend dat het gebeuren afgesloten moest worden met een miljoenenverlies, naar verluidt zo’n negen miljoen euro zou de strop bedragen.

Als oorzaak werd genoemd het feit dat bezoekers minder geld dan verwacht hadden besteed op het Floriade-terrein. Ook zou de opbrengst uit parkeergeld tegengevallen zijn...
De gemeenten Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venray en Gennep participeerden in de Floriade en mogen dat bedrag nu gezamenlijk gaan ophoesten.
SP’er Ton Heerschop, raadslid in Venlo en regiovertegenwoordiger in genoemd gebied, is laaiend. ‘De begrotingen van de betreffende gemeenten stonden al enorm onder druk en daar komt deze strop nu nog eens bovenop. Moet je eens kijken wat je voor al die miljoenen aan gemeenschapsgeld - want dat is het - had kunnen doen, bijvoorbeeld op het gebied van jeugdzorg, de wmo, onderhoud van wegen en riolen, noem maar op. Niet dus. En dat allemaal omdat een handvol bestuurders zo nodig die Floriade wilden binnenhalen.’
Maar hoezo ‘binnenhalen’ eigenlijk? Gennep ligt ruim veertig kilometer van Venlo verwijderd en tot verbazing van velen stond deze gemeente vooraan om mee te mogen doen (lees: betalen) aan het evenement. De Gennepse SP’er Jan van Gemert is zo mogelijk nog bozer dan Heerschop. ‘Waar is de beloofde spin-off voor ons bedrijfsleven? Waar zijn de beloofde banen? Een schande is het. Jarenlang waarschuwden we voor dit scenario en voerden we actie, bijna alle voorgaande Floriades leverden immers verlies op. Maar telkens werden we weggezet als pessimisten. En als je dan hoort dat de Floriade-directie ook nog eens voor een bonus van twee ton in aanmerking zou komen, nou, dan krijg het helemáál.’
Vlak voor kerst liet de Rabobank weten niet langer kredietverstrekker van de Floriade te willen zijn, hetgeen het fiasco voor de gemeenten nog groter maakt.
De SP-afdelingen in Noord-Limburg zijn in inmiddels in beraad over ideeën aangaande een verantwoorde afwikkeling van de Floriade-strop.