“Financiële positie van Gennep op hellend vlak”

12 november 2012

“Financiële positie van Gennep op hellend vlak”

geld
Tijdens een recent overleg over de Gennepse begroting kwam ik met de boude uitspraak: Bij ongewijzigd beleid stevent de gemeente Gennep rechtstreeks af op het predicaat ‘Artikel 12-gemeente’. Een uitspraak die uiteraard de nodige kritiek oproept. Maar is die uitspraak nu echt zo extreem?

In de begroting voor 2011 was voorzien dat de bestemmingsreserve van de verkoop van de Essent-aandelen in 2014 nog een bedrag van 15 miljoen euro zou zijn. In de begroting voor 2012 was dat bedrag al geslonken tot 5,5 miljoen; een verschil van bijna 10 miljoen in één begrotingsjaar! In de huidige begroting zit er voor 2014 nog maar 1 miljoen in de Essentpot. Het jaar daarop is het 0. Vergeleken met de vorige begroting is dat een verschil van 4,5 miljoen. Dan mag de begroting voor nu solide lijken; in genoemd tempo is er straks ook geen geld meer in de pot van de Algemene Reserve en dan heb je als gemeente echt een probleem, wetende dat uit de pot van de weerstandsreserve en uit de doelreserves(voorzieningen) weinig tot niets te snoepen valt.
Bij een volgend verlies heb je dan geen reserves meer om dit te dekken en zal er om de begroting rond te krijgen nog meer moeten worden bezuinigd of zullen de gemeentelijke belastingen nog meer moeten worden verhoogd. Dat kan natuurlijk niet eindeloos doorgaan. En dan? Artikel 12: onder financiële curatele van het Rijk dus? Gezien het tempo van de afgelopen 3 jaar kan dat ‘niet eindeloze’ zelfs op korte termijn worden bereikt. Een eventueel verlies op het Genneps Floriade-uitstapje dat de getroffen voorziening te boven gaat kan hiertoe al een eerste aanzet zijn.
Natuurlijk zitten we in een crisis en zijn er daarom ook externe factoren aan te wijzen. Die externe factoren zijn echter niet dermate groot dat men in drie begrotingsjaren 15 miljoen euro kwijtraakt.
De SP afdeling Gennep heeft al in een eerder stadium aangegeven dat de gemeente Gennep al jaren een te grote broek heeft aangetrokken. We noemen de Brem, de Niersdalbrug, het participeren in de Floriade, de handhavingskosten voor Diekendaal etc.
Wij roepen het College op om álle projecten die niet noodzakelijk zijn zoals de Niersdalbrug, de waterpartij bij Jan Linders, kosten voor de Vitale Vesting, handhavingskosten Diekendaal stop te zetten cq af te blazen.
Het is namelijk niet ondenkbaar, gezien de uitslag in de gemeente Gennep tijdens de laatste Kamerverkiezingen, dat er in 2014 een heel ander politiek landschap zal zijn. Het zou dan wel zo netjes zijn om een eventuele nieuwe coalitie niet op te zadelen met een financiële puinhoop.

Peter van Berkum
Bestuurslid SP afdeling Gennep