Subsidie Niersdalbrug nog ver weg

13 maart 2012

Subsidie Niersdalbrug nog ver weg

Volgens de gemeente heeft de provincie Limburg tonnen aan subsidie klaarliggen voor de Niersdalbrug. Uit navraag door de SP, tegenstander van het project, blijkt echter dat dat geld nog lang niet voor het grijpen ligt.

De provincie heeft de gemeente Gennep onlangs laten weten niet erg enthousiast te zijn over de - herziene - plannen voor de brug, zo bevestigt een woordvoerder in Maastricht. Want ook de zogenaamde ‘sobere variant’ doorkruist het Niersdal en dus zijn de regels voor de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) onverminderd van toepassing. Provinciale subsidie voor de brug is zodoende alleen aan de orde als Gennep een plan op tafel legt dat past in het EHS-beleid.
SP-bestuurslid en voormalig Statenlid Rob Janssen is niet verrast door de opstelling van de provincie. “Voor de EHS geldt zo’n beetje het strengste natuurbeschermingsregime. Het is Rijksbeleid waarvan de uitvoering en de bewaking in handen is van de provincie. Die gaat natuurlijk niet zomaar akkoord met een aantasting van de EHS; laat staan dat ze daar heel gemakkelijk subsidie voor gaat geven.”
Janssen wees Gennep er twee jaar geleden ook al op, dat een Niersdalbrug dwars door de EHS een moeilijk te realiseren project zou zijn. “Dat heeft Gennep toen onder het motto ‘Waar bemoeit Maastricht zich mee?’ gewoon genegeerd, evenals een zienswijze van de provincie. Later werd het project in de ijskast gezet, juist vanwege de provinciale eisen. En nu probeert Gennep het met die sobere variant. Maar ook die is niet zo één-twee-drie aangelegd”, aldus Janssen.
Feit is dat Gennep nu aan zet is: wil de gemeente nog voor eventuele subsidie voor de brug in aanmerking komen, dan zal er in Maastricht een plan op tafel gelegd moeten worden dat voldoet aan de eisen en wensen van de provincie.