Roemer: “Sluiting NedCar ramp voor Limburg”

11 februari 2012

Roemer: “Sluiting NedCar ramp voor Limburg”

De voorgenomen sluiting van NedCar in Born (Limburg), die maandag 6 februari bekend werd, is een ramp voor de werknemers van het bedrijf en de werkgelegenheid in Limburg. Dat zei Emile Roemer daags na de onheilstijding in een toespraak voor het bezorgde personeel van de autofabriek. nedcar

“Het gaat niet alleen om 1500 medewerkers wiens toekomst onzeker is, ook hun gezinnen gaan hier onder lijden. Daarnaast zal het verdwijnen van NedCar ook gevolgen hebben voor toeleveranciers, dus dat is een kwalijke zaak”, aldus Roemer.
De NedCar-medewerkers verzamelden zich dinsdag 7 februari op het fabriekscomplex van de autofabrikant. SP-leider Roemer was daarbij aanwezig om gesprekken te voeren met werknemers, leden van de ondernemingsraad en de vakbonden. “NedCar is gewoon een goed bedrijf, we moeten dat zien te behouden. Mitsubishi heeft NedCar altijd ‘het beste jongetje van de klas’ genoemd.”
Roemer riep de overheid ertoe op alles in het werk te stellen om NedCar langer open te houden. “We moeten Mitsubishi zien te bewegen dat ze langer dan alleen nog dit jaar, de fabriek van werk blijven voorzien.”
De vakbonden eisen uitstel van de plannen van Mitsubishi en willen een fatsoenlijk sociaal plan voor werknemers die wellicht ontslagen worden. De SP sluit zich daarbij aan. “Zo'n sociaal plan moet wel recht doen aan het arbeidsverleden van de medewerkers van NedCar. Er zijn mensen bij die daar al 25, 30 jaar werken, die kun je niet zomaar op straat zetten.”