“Als een brug geen draagvlak heeft, stort hij in”

5 januari 2012

“Als een brug geen draagvlak heeft, stort hij in”

brug
“Hoe kan het dat degenen die altijd riepen dat een kleine Niersdalbrug geen optie was, nu ineens vinden dat uitgerekend die kleine brug er moet komen?” Dat vroeg SP’er Rob Janssen zich hardop af tijdens een informatiebijeenkomst op 3 januari in Ottersum over de omstreden aanleg van een extra brug over de Niers. De raadsfracties van VVD en PvdA hadden die bijeenkomst georganiseerd in de aanloop naar de raadsvergadering over het thema.

Tijdens de goed bezochte bijeenkomst bleek wederom dat er onder de bevolking weinig draagvlak is voor de brug. In een eerder stadium al haalde de actiegroep ‘Een brug te ver’ ruim 1700 handtekeningen op tegen de brug. Te groot, te duur, zonde van de natuur luidden onder meer de bezwaren. Rob Janssen wees de gemeente bovendien op het feit dat de beoogde brug geen haalbare kaart zou zijn, omdat die dwars door de zogenaamde Ecologische Hoofdstructuur (EHS) was gepland. De provincie zou daar nooit zomaar goedkeuring voor verlenen. Uiteindelijk liet de gemeente die ‘grote’ brugvariant vallen…om vervolgens met een kleinere variant te komen.

De raadsfracties van VVD en PvdA hekelen het feit dat de gemeente te kennen heeft gegeven al met de aanbesteding te willen beginnen, zonder dat burgers en raad zich over het nieuwe plan hebben kunnen uitspreken. De bedenkingen over de kosten, nut en noodzaak en aantasting van natuurwaarden blijven staan. Rob Janssen: “Voor de grote brug waren met het oog op mobiliteit nog argumenten te verzinnen; of je het daar nou mee eens was of niet. Door nu te opteren voor een kleine brug – de VVD noemt het ‘slechts een plank over de Niers’ – gooien de voorstanders al die argumenten zelf over boord. Conclusie: laat maar zitten die brug. Er is geen draagvlak. En iedereen weet wat er gebeurt met een brug zonder draagvlak: die stort in.”