SP Gennep zet vraagtekens bij begroting gemeente

26 december 2011

SP Gennep zet vraagtekens bij begroting gemeente

28-10-2011 De SP in Gennep zet vraagtekens bij de begroting 2012 van de gemeente Gennep. De partij is enerzijds kritisch over de politieke keuzes die gemaakt worden, anderzijds is de Programmabegroting volgens de SP onduidelijk en worden tal van zaken technisch onvoldoende inzichtelijk gemaakt.

Dat ook de Gennepse lokale overheid niet ontkomt aan bezuinigingen, beseft de SP. “Dan moet je inderdaad keuzes maken,” zegt SP-woordvoerder Peter van Berkum: “De vraag is of je dan nog door moet gaan met diverse projecten, zoals bijvoorbeeld de tonnen kostende Niersdalbrug.”
Van Berkum hekelt tevens het feit dat de gemeente per jaar ongeveer een ton uittrekt voor de handhaving op Diekendaal in Heijen, waar de ene helft van de bewoners een vergunning voor permanente bewoning heeft gekregen en de andere helft niet. “Dat geld had de gemeente kunnen besparen door iedereen een vergunning te geven. Dat voorkomt een hoop geld en moeite aan de kant van de gemeente én onzekerheid aan de kant van de bewoners,” aldus de SP’er, die ook zijn twijfels heeft bij de inzet van de Essent-gelden door de gemeente. “De Essent aandelen zijn nog niet zo heel lang geleden verkocht met het argument dat een soort gemeentelijke schatkist zou zijn. Gennep begint daar nu al uit te snoepen. Als dat de trend wordt is die Essent-schatkist straks heel snel leeg.” Sceptisch is de SP ook over de geplande verkoop van de circa 100 hectare gemeentelijke grond: “De opbrengst daarvan is volstrekt onduidelijk, maar de verkoop wordt in de begroting wel als ‘bezuiniging’ opgevoerd. Dat roept vragen op.”

Peter van Berkum is daarentegen te spreken over de intentie van de gemeente om te kijken hoe minima ondersteund kunnen worden die door de zogenaamde gestapelde problematiek op meerdere manieren getroffen worden door (landelijke) bezuinigingen. “Het spreekt voor het college en de gemeenteraad dat ze oog hebben voor de minder draagkrachtigen in onze gemeente. Wij zijn zeer benieuwd naar de aanpak op dit vlak,” aldus de SP’er.