“Gennep trekt rookgordijnen om meningsvrijheid”

24 december 2011

“Gennep trekt rookgordijnen om meningsvrijheid”

25 augustus 2011 - In Gennep ontstond commotie over een politieke column die door de gemeente geweigerd werd. SP’er Rob Janssen vraagt zich af: staat de vrijheid van meningsuiting onder druk in de Niersgemeente?

Zelfs de landelijke media deden er verslag van: de nieuwste affaire in Gennep. Een censuur-affaire nog wel. En er vielen zware woorden. De vrijheid van meningsuiting zou in het geding zijn, evenals de persvrijheid en zelfs de Grondwet werd erbij gehaald. Terecht?
Om te beginnen gaat het om een geweigerde column die voor de gemeentepagina’s in weekblad De Maas- en Niersbode was bestemd. De gemeente betaalt om die pagina’s te mogen vullen. Op zichzelf is het dan niet zo vreemd dat de gemeente afspraken maakt over de inhoud ervan. Wel vreemd is dat Gennepse raadsleden van dergelijke afspraken niets zeggen te weten, terwijl de gemeente juist wel refereert aan die afspraken. Sterker nog: afgesproken zou zijn dat de column “niet voor politieke doeleinden” gebruikt zou worden, aldus de gemeente in diverse media. En dat is nóg vreemder: politici die uitgerekend in een column geen politieke uitspraken mogen doen over een gemeente waarvan zij zelf – als raadslid – feitelijk de baas zijn.
Maar het wordt nog gekker. Tijdens de inderhaast bijeengeroepen raadsvergadering concludeerde een meerderheid van de Gennepse gemeenteraad dat de weigering van de column toch vooral “onhandig” was geweest. Zelfs de auteur van het inmiddels beruchte schrijfsel was die mening toegedaan, zo schreef De Gelderlander. Maar diezelfde auteur - notabene raadslid van een coalitiepartij – had enkele dagen eerder in De Gelderlander nog gezegd dat hij “des duivels” was. Ook hij trok in dat artikel de kaart van de vrije meningsuiting. En een paar dagen later is alles ineens alleen nog maar “onhandig”?
De vraag is wat de burger nou met deze rookgordijnen moet. Moet hij concluderen dat de hele affaire (weer) een storm in een glas water was en dat de meerderheid van de Gennepse raad toch weer bij elkaar onder de warme deken kruipt als puntje bij paaltje komt? Dat zou jammer zijn. Want een discussie over de vrijheid van meningsuiting is altijd de moeite waard. Immers: iedereen heeft een mening en heeft het recht om die te uiten. Dat lijkt een open deur. Alleen leven we in een samenleving waarin sommige mensen die Vrijheid voor zichzelf claimen, maar de stok der “Demonisering” hanteren als hetzelfde doen. Helemaal ingewikkeld wordt het voor de burger als politici schendingen van die Vrijheid aan de kaak stellen, maar die schendingen bij nader inzien slechts betitelen als “onhandig”. Waar hebben we het dan nog over?
De uitkomst van het Gennepse raadsdebat was niettemin interessant: de column in de Maas- en Niersbode blijft bestaan en politici mogen “zonder beperking” hun mening hierin geven. Het zou een hilarische kop in de landelijke kranten kunnen opleveren: ‘In Gennep hebben politici vanaf nu vrijheid van meningsuiting’.

Rob Janssen uit Ottersum is bestuurslid van de SP-afdeling Gennep

Dit artikel werd op 26 augustus gepubliceerd in dagblad De Gelderlander en op 31 augustus in de Maas en Niersbode