Goed zo, geen herindeling

22 april 2011

Goed zo, geen herindeling

De SP in de gemeente Gennep vindt het besluit van minister Donner om de herindeling in de Kop van Limburg niet door te laten gaan een verstandig besluit. De partij heeft nut en noodzaak van de gemeentelijke fusie van Bergen, Gennep en Mook en Middelaar vanaf het begin betwijfeld.

Reden voor het besluit van Donner zou het gebrek aan draagvlak voor de fusie zijn. “Een plausibel argument om van de fusie af te zien,” zegt SP-bestuurslid Rob Janssen uit Ottersum: “Toen de beoogde fusie enkele jaren geleden in de provincie aan de orde kwam, waren alleen de gemeente Bergen en de SP tegen. Waarom? Omdat het draagvlak in de regio en in Den Haag toen al heel smal was.” Dat bleek al snel. De Tweede Kamer begon steeds meer te twijfelen en ook Mook en Middelaar keerde zich tegen de herindeling. Waardoor de gemeente Gennep als enige voorstander alleen kwam te staan. “Als die dan tot overmaat van ramp niet eens kan of wil uitleggen waarom zo’n fusie goed voor de burger is, dan kun je het wel vergeten,” aldus Janssen.

Volgens de SP’er is het voor Gennep zaak om nu snel over te gaan tot de orde van de dag en samenwerking met gemeentes ‘over de Maas’ als Boxmeer en Cuijk te intensiveren. Dat staat verdere samenwerking met Bergen en Mook en Middelaar geenszins in de weg, aldus Janssen.