SP Gennep positief over coalitieakkoord

17 januari 2011

SP Gennep positief over coalitieakkoord

De SP in de gemeente Gennep reageert overwegend positief op het coalitieakkoord van CDA, KERN en D66. De partij kan zich grotendeels vinden in de speerpunten die de nieuwe coalitie heeft neergelegd en juicht het toe dat de gemeente werk gaat maken van sociale betrokkenheid en leefbaarheid in de kernen en wijken.

Voornemens zoals versterkte inzet voor het verenigingsleven, behoud van basisvoorzieningen in wijken en kernen en extra middelen voor jeugd en jongeren vallen goed bij de SP. De SP wil een snelle vervanging voor de Ark zodat de ‘ouderen’ een gepast onderkomen hebben. Ook de verbetering van bestuurlijke samenwerking over gemeente- én provinciegrenzen heen is een eerder geuite wens van de SP. Het feit dat de nieuwe Gennepse coalitie kiest voor opknappen van bestaande bedrijventerreinen en tegelijkertijd de exploitatie van industrieterrein De Brem heroverweegt, is volgens de SP eveneens verstandig. De partij riep de (vorige) gemeenteraad al eerder hiertoe op. De SP wil graag in het akkoord opgenomen zien dat uit sociale overwegingen verzachting van het handhavingsbeleid toegepast wordt voor de bewoners van Diekendaal.

De SP hoopt dat de gemeente zo snel mogelijk de dienstverlening naar de burger verbetert. Het rekenkamerrapport hieromtrent laat zien dat de dienstverlening nog steeds niet op orde is. Uitspreken dat ‘eraan gewerkt wordt’ is niet voldoende; snel handelen is hier vereist. Verder is de SP benieuwd naar hoe de procedures en de financiële afwikkeling van de omstreden Niersdalbrug gaan verlopen. De partij is zoals bekend geen voorstander van de concept-bestemmingsplanwijziging zoals die nu voorligt. Ook over de gemeentelijk fusie met Bergen en Mook/Middelaar is de SP kritisch, hiervoor is voldoende draagvlak bij de burgers essentieel. Voor dat laatste is nu echter Den Haag als eerste aan zet.

De SP ziet met belangstelling uit naar de beleidsmatige invulling en de financiële onderbouwing, dat het college van burgemeester en wethouders later zal presenteren.

Door Rob Janssen en Ruud Geraeds
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in "De Gelderlander"